27mart.

Ce caută o firmă de transport atunci când dorește să angajeze șoferi? Dar un șofer ce își dorește de la un posibil angajator? Cum evoluează cererea și oferta, de pe piața forțelor de muncă din domeniu? Am discutat despre aceste aspecte cu Alexandru Cioc, fondator și Director de Operațiuni al companiei WSA (Work Support Agency).

ZIUA CARGO: Cine este WSA și ce activități desfășoară în domeniul transporturilor?

ALEXANDRU CIOC: WSA este o agenție specializată în recrutare de personal, situată în Brașov și autorizată ca agent de muncă temporară de către Ministerul Muncii din România. WSA a fost creată având ca fundament experiența internațională a fondatorilor săi, care vin din lumea consultanței corporative și a resurselor umane.

Încă de la înființare, în 2012, WSA a conectat mii de candidați aflați în căutarea unui loc de muncă, cu numeroase companii de renume din România și Europa. Misiunea noastră este aceea de a oferi suport societăților europene care doresc să își lărgească orizonturile propriilor afaceri în România, cu ajutorul consultanței noastre, și/sau angajând temporar persoane atât pentru cerințe naționale, cât și transnaționale.

În sprijinul acestei idei, pentru a răspunde mai bine nevoilor clienților noștri, venim cu o echipă internațională profesionistă, formată din consultanți comerciali, experți contabili și juriști. Fiecare membru al echipei noastre vorbește cel puțin două limbi de circulație internațională și aduce un plus de valoare prin profesionalismul, competența și pasiunea de care dă dovadă și cu care este dedicat locului său de muncă.

Ce servicii oferiți în domeniul transporturilor și logisticii?

La solicitarea societăților de transport din țară și din străinătate, recrutăm și punem la dispoziția transportatorilor șoferi pentru transport internațional. În plus, oferim și consultanță în înființarea și autorizarea firmelor de transport din România, facilitându-le, astfel, activitatea, la început de drum.

Cum a evoluat activitatea pe zona de recrutare șoferi, în ultimii 2-3 ani?

În ultimii ani, evoluția recrutării de șoferi profesioniști a devenit din ce în ce mai complicată, având în vedere necesarul de șoferi în creștere, în domeniul transporturilor. De exemplu, dacă, în mod tradițional, solicitările din partea firmelor de transport erau concentrate la început de an, acum solicitările de personal sunt primite pe toată perioada anului, dovada faptului că economia europeană nu s-a oprit, indiferent de situația pandemică, ceea ce este o veste bună.

De unde recrutați șoferi?

WSA recrutează șoferi români din toată Europa, iar, în ceea ce privește canalele de recrutare, folosim atât recrutarea clasică, pe bază de CV primit prin e-mail și anunțuri de recrutare pe website-uri dedicate locurilor de muncă, dar și comunicarea în rețelele social media, precum Facebook sau WhatsApp sau publicitatea online.

Ce categorii de firme de transport apelează la serviciile dvs.? Care este ponderea?

Cele mai multe companii care apelează la noi sunt companii mari de transport, specializate în transport internațional.

Lucrăm atât pentru firme din România, cât și pentru cele din afara țării. Dar ceea ce credem noi că e cel mai important de menționat este că veniturile plătite șoferilor de către firmele romanești se apropie de veniturile plătite la nivel european, ceea ce este un aspect foarte important și atractiv pentru șoferii pe care îi recrutăm.

Ce cerințe au șoferii în privința angajării? Care sunt cele mai importante aspecte pentru ei?

Șoferii caută, în primul rând, companii de transport care au curse regulate și dispeceri ce pot organiza activitatea astfel încât cursele să nu fie la limita timpilor de condus și să își poată respecta intervalele orare de pauze și odihnă. Iar, în cazul în care nu găsesc aceste condiții la companiile din România, apelează la cele din străinătate. De multe ori, șoferii preferă companiile străine pentru că acestea, fiind companii foarte mari, au acces la contracte mai bune, mai bine plătite, deci pot să ofere condiții mai bune atât din punct de vedere salarial, cât și al bazei materiale, adică vehicule mai noi și dotări mai moderne.

Iar avantajul colaborării cu o agenție precum WSA este faptul că identificăm cele mai ofertante locuri de muncă pentru șoferii noștri, atât la nivel național, cât și la nivelul Comunității Europene, pentru a oferi angajaților cele mai bune condiții de muncă, avantaje pentru șoferi.

Ce cerințe au firmele din partea șoferilor? Doresc șoferi cu experiență, sau sunt dispuse să asigure pregătire profesională și training?

În majoritatea cazurilor, companiile își doresc șoferi profesioniști, cu vechime în meserie, cât și cu experiență internațională, cu cazier curat și referințe bune.

Cu toate acestea, având în vedere cererea crescută de conducători auto, există societăți de transport care și-au arătat deschiderea de a oferi oportunități de angajare și pentru șoferi profesioniști fără o experiență de lucru, oferindu-le șansa de a căpătă această experiență alături de colegii cu vechime în domeniu.

Se poate estima un termen mediu între momentul în care apare cererea și până la angajarea șoferului?

Da, dar depinde foarte mult de ceea ce își dorește și ce oferă clientul. În general, timpul variază în funcție de salariul oferit, calificările necesare (spre exemplu: ADR, cisternă, transporturi sub temperatură controlată) și perioada în care șoferul stă în detașare, adică nu este acasă. Noi reușim să răspundem la majoritatea cerințelor chiar la câteva ore sau câteva zile, având în vedere faptul că suntem în acest domeniu de activitate de mult timp și am reușit să identificăm și să răspundem mereu cu succes necesităților clientului și ale companiei angajatoare.

Recrutați și șoferi din afara UE? Din ce țări?

Încercăm să ne extindem activitatea pe o piață cât mai largă. Spre exemplu, la momentul actual, avem un proiect în studiu atât în Republica Moldova, cât și în țările asiatice.

Care a fost numărul maxim de șoferi ceruți de o singură firmă odată?

Cea mai mare cerere a venit chiar din partea unei firme din România, care avea 100 de camioane noi în curte și o mare nevoie de angajați.

Cum credeți că vor evolua lucrurile pe viitor, în ceea ce privește necesarul de șoferi și procesul de recrutare?

Creșterea economică și creșterea cererii de transport de marfă sunt interconectate, astfel că există, la momentul actual, o cerere mare de șoferi profesioniști, în piață. După cum se poate observa, în prezent, ne regăsim într-o criză din ce în ce mai accentuată pe piața transporturilor, în ceea ce privește recrutarea, atât la nivelul UE cât și în România.

Iar în ceea ce privește recrutarea, prevedem o deschidere mai mare din partea firmelor, atât în sensul de a angaja și șoferi fără experiență, cât și în a crește nivelul salarial și al condițiilor de muncă, pentru o mai bună retenție a angajaților.

Ați putea face o comparație între transporturi și alte domenii de activitate, din punctul de vedere al recrutării de personal?

WSA recrutează și pentru alte domenii de activitate și putem spune că domeniul transporturilor este cel mai provocator, însă, dacă există dorință și perseverență, satisfacțiile sunt pe măsură.

Spre exemplu, meseria de șofer de autocamion este o meserie vocațională, trebuie să îți placă cu adevărat și să o faci cu plăcere, altfel nu reziști departe de casă și de familie. Ca șofer de autocamion, trebuie să ai un caracter puternic și să reușești să îți creezi confortul personal în cabina de camion, care este atât locul de muncă, cât și casa ta, pe perioada în care ești în cursă prin țară, în Europa sau, poate, mai departe. Acest lucru nu se întâmplă la locurile de muncă în celelalte domenii.

Ce alte aspecte importante trebuie luate în considerare, în cadrul procesului de recrutare?

Este important de menționat faptul că orice candidat din orice domeniu, pe lângă CV, dacă are și o recomandare de la ultimul loc de muncă, este un mare plus, în ziua de azi.

De asemenea firmele angajatoare ar trebui să investească mai mult în personalul pe care îl au, astfel încât să ajungă să reușească să gestioneze comunicarea și relațiile interumane, să crească retenția și să limiteze turnoverul de personal. Pe scurt, să le facă angajaților munca mult mai plăcută și mai satisfăcătoare.

Raluca MIHĂILESCU

Recrutarea șoferilor, din ce în ce mai complicată – ZIUA CARGO

 

 

Etichete:

Lasă un răspuns